Præsentation af Dorrit West
Jeg har i mange år haft stor interesse for LEDELSE og for at involvere medarbejdere i beslutningsprocesser. Det er vigtigt for de virksomheder, hvor medarbejderne er den vigtigste resurse. En væsentlig lederkompetence er at forstå og kunne håndtere konflikter mellem de mennesker, der er tilknyttet virksomheden.

Det har påvirket mit valg af videreuddannelser. Jeg har i 14 år været chef med en karriere som institutionsleder, vicedirektør og forvaltningschef i den offentlige sektor. Jeg har uddannet mig indenfor ledelse med en masteruddannelse i Public Management, MPM (http://www.sam.sdu.dk/study/ode/mpm)  og en master i Konfliktmægling, MMCR (http://www.jur.ku.dk/konfliktmaegling). Jeg er oprindeligt uddannet sygeplejerske og har arbejdet som hjemmesygeplejerske, indtil jeg blev leder.

Den røde tråd i mine jobs har været at udvikle "kunsten at samarbejde" i erkendelse af, at det er en nødvendighed, hvis virksomheder og store institutioner ønsker udvikling og kvalitet, og samtidig i erkendelse af at de gode hensigter om det optimale samarbejde langt fra er virkeligheden alle vegne. Et andet væsentligt tema for mig har været at forene teori med praksis ud fra den holdning, at teori, der ikke kan omsættes til praksis, ikke duer i den virkelige verden.

Seneste videreuddannelse indenfor konflikthåndtering har øget mine kompetencer til at gennemføre store forandringsprocesser, der involverer mange personer og interesser, på en konstruktiv måde.

Jeg har endvidere været bestyrelsesmedlem i afdelingsbestyrelsen for LEDERNE, Fyn og har her arbejdet for at kvalificere ledelse som selvstændigt fag, både i den private og den offentlige sektor og opbygge ledernetværk.